Riittävä oikeanlainen liikunta

Liikuntalajien kirjosta löytyy taatusti sinulle sopiva liikuntamuoto. Liikunta on sovitettava elämän kokonaisrasituksen yhteyteen. Liikuntaa tulee harrastaa siksi kun se on hauskaa, ei pakon edessä.

Kuvalähde: Creative Commons
Kuvalähde: Creative Commons

Jos työpäivä täyttyy henkisesti haastavalla toiminnalla voi olla hyvä päästää fyysiset voimavarat irti esimerkiksi suositussa crossfitissä. Siinä kuntoilumuodossa on tavoitteena kehittää tasaisesti lihasvoimaa, kestävyyttä, nopeutta ja notkeutta.

Fyysisesti haastava työpäivä vaatii vastapainokseen rauhallista, palauttavaa liikuntaa esimerkiksi uimahallissa. Anna veden kannatella sinua ja karista väsymys jäsenistäsi rauhallisesti veden varassa liikkuen, saunoen ja peseytyen. Karhealla pyyhkellä elvytät vielä lopuksi pintaverenkierron. Et voi epäonnistua.

Kävely on suosituin liikuntamuoto ja ihan syystä, sillä harva liikuntamuoto vaatii niin vähän valmistelutyötä. Lähin kävelyreitti lähtee ulko-oveltasi – sauvoilla tai ilman. Golf on herraskaista kävelyä mailalla palloa hukaten ja putaten sekä isoa kassia perässä raahaten. Sonkajärvellä saatetaan raahata eukkoa mukana.

Säännöllinen hölkkääminen vahvistaa sydäntä, parantaa verenkiertoa ja toimii stressin lievittäjänä. Mukavaa vaihtelua jaloille, keuhkoille ja aivoille tarjoaa suunnistus. Maailman hienoimmat ja seuratuimmat urheilulajit löytyvät yleisurheilun parista.

Parkour saattaa innostaa nuorta ja vanhaa liikkumaan sulavasti paikasta toiseen. Tanssin, baletin ja vaikkapa pariluistelun pyörteisiin jäänyt on koukussa lajiinsa koko loppuelämänsä. Ratsastus käy urheilusta sekin ja tytöt tykkää kun alla on muskelia jaossa.

Voimistelu on akrobaattista touhua. Curling näyttää mukavalta lajilta. Harjaamista, tökkimistä, ratsastusta ja kivien pesään toimittamista. Keilailusta moni löytää haastavan lajin, jota voi harrastaa koko perhe yhdessä.

Harva kuntoilumuoto on yhtä monipuolinen kuin maastohiihto – aseella tai ilman, Mogrenia tai Mäntyrantaa. Rulla- ja retkiluistelussa viehättää erityisesti lajin vauhdikkuus ja monipuolisuus. Alamäkiluistelun maailmanmestariksi voi päätyä yllätysnimiä lajin ollessa niin nuori. Sinäkö seuraava? Laskettelu on vauhdikasta tasapainoa ja lihaskuntoa kehittävää keppien ohi pujottelua ja syöksyä rinnettä alas. Jotkut uskaltautuvat jopa lentomäkeen. Joko olet kokeillut lumikenkäilyä?

Pyöräily sopii ylipainoiselle ja iäkkäälle kuntoilijalle, sillä niveliin kohdistuva kuormitus on pientä. Uinti on tehokas ja turvallinen kuntoilumuoto, joka kehittää monipuolisesti koko kehoa. Melonta on rentouttavaa terveysliikunta, johon viime aikoina on tuonut mielenkiintoa uusimmat melontareittioppaat. Soutu kehittää sekä kestävyyttä että lihaskuntoa.

Oikein tehtynä kuntosaliharjoittelu on tehokas ja turvallinen tapa edistää terveyttä. Ryhmäliikunnassa ei tyhmyys tiivisty tällä kertaa, vaan runsaasta tarjonnasta on taatusti jokaiselle löydettävissä se oikea järkilaji on se sitten aerobickiä, bodybalancea ja -pumppia, Method Putkistoa, pilatesta tai spinningiä.

Tennis ja sulkapallo ovat haastavia ja monipuolisia urheilulajeja, jotka koko ajan kasvattavat suosiotaan. Squash on todellinen teholiikuntalaji. Moni potkii mielellään jalkapalloa, laukoo lätkää kassiin tai polttaa vastustajan etupesälle. Susijengi pistää palloja koriin ja lentopallobuumia ei pysäytetä Suomesta pitkään aikaan.

Jooga johdattelee kehon, mielen ja sielun harmoniaan. Judo on varsinaista mielen ja kehon hallintaa. Jujutsussa kiehtoo sisäisen energiasi löytäminen, kehittäminen ja soveltaminen. Karatessa taiotaan (taotaan?) esille ennekkoluuloton mieli. Aikidossa olennaista on tyhjyys, rauha itsensä ja maailman kanssa. Taekwondossa voi tavoitella henkistä kehittymistään. Kendossa tarvitaan päättäväisyyttä, oikeaa mieltä ja voimaa. Taido kehittää omaehtoista ajattelua, itsehillintää ja luottamusta. Krav maga kehittää fyysistä ja henkistä kurinalaisuutta. Painissa haetaan läheisyyttä omaan sukupuoleen. Nyrkit pitävät sentään eräässä toisessa lajissa huolen siitä että kaveri pysyy loitolla.

Moottoriurheilu vaatii nopeita refleksejä ja paksun setelinipun. Jotkut ampuvat nuolia tauluun kehittääkseen keskittymiskykyään. Kymppi on keskellä taulua.

Fyysisen muutostarveen näet katsoessasi peiliin. Jos peilistä kurkistaa esille vyötärön kohdalta tukevoitunut velton tuntuinen tyyppi, tiedät mitä tehdä: ”Ylös, ulos ja lenkille!” (näin kehotti mm. legendaarinen radio- ja televisiotoimittaja Niilo Tarvajärvi)

Teksti on julkaistu suunnilleen tässä muodossa Ikiliikkuja -lehden numerossa 32 (5).

 

Advertisements

5 thoughts on “Riittävä oikeanlainen liikunta

Add yours

  1. jaa,ollenko ensimmäinen, joskus olen törmännyt väitteisiin, että ei kannata urheilla, kosja se lihottaa. No, ehkä tarkoitus on korostaa, että liikuntaa lisäämällä ei tai no, käveletkö 10 km vai hölkkäätkö 10 min.

    Itse asiassa itseäni ihmetyttää, kandee joogaa, vähän samaa kuin 1980 – 1990 luvuilla voimistelua/ jumppaa. Tai vanhaa kunnon circuit trainingia.

    Niin ehkä venyttelen selkää ja alaselkää herätessä, jaa joogaan, vai voimistelen, vai venyttelen. No ehkä joku tietää.

    Tykkää

      1. Onko? On ihmisiä, joiden on ihan turha rehkiä, kun VO2MAX ei nouse vaikka mitä tekisi. Heidän ei varmaan ole fiksua liikkua ”verenmaksu suussa” millään muotoa, mutta luulisi muille olevan HIIT:stä hyötyä. Tutkimuksia on varmaan pilvin pimein, kuten tämä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22201691 .. mutta eipä niitä yksilöihin voi suoraan soveltaa.

        Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Ylös ↑

%d bloggers like this: